Friday 13 April 2012

Surah Al-A'raf

Ayat 172:
Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi (tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka (seraya berfirman), "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab, :Betul (Engkau Tuhan kami), kami bersaksi." (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan, "Sesungguhnya ketika itu kami lengah terhadap ini,"


Ayat 173 :
atau agar kamu tidak mengatakan, "Sesungguhnya nenek moyang kami telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu, sedang kami adalah keterunan yang (datang) setelah mereka. Maka apakah Engkau akan membinasakan kami kerana perbuatan org-org dahulu yang sesat?


Ayat 174 :
Dan demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu, agar mereka kembali (kepada kebenaran).


Ayat 175 :
Dan bacakanlah (Muhammad) kpd mereka, berita orang yg telah Kami berikan ayat-ayat Kami kpdnya, kemudian dia melepaskan diri drpd ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh setan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk org yang sesat.


Ayat 176 :
Dan sekiranya Kami mengehendaki niscaya Kami tinggikan (derajat)nya dengan (ayat-ayat) itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan mengikuti keinginannya (yang rendah), maka perumpamaanya seperti anjing, jika kamu menghalaunya dijulurkan lidahnya dan jika kamu membiarkannya ia menjulurkan lidahnya (juga). Demikianlah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu agar mereka berfikir.


Note : Saya menulis ayat-ayat Allah ini kerana Allah berfirman "maka ceritakanlah kisah-kisah itu agar mereka berfikir."

No comments:

Post a Comment