Saturday 15 March 2014

KUCING MATI MASUK SYURGA ATAU TIDAK?

Ustaz Azhar Idrus :

Kucing ini Allah jadikan sejenis binatang eksotik, binatang peliharaan yang bermain dengan orang dan duduk dalam rumah. Dua jenis binatang yang main dalam rumah orang, sampai atas katil naiknya. Iaitu kucing dan anjing. Untuk orang kafir adalah anjing, untuk orang Islam adalah kucing. Adil dah di situ. Tapi ada sesetengah kita yang tidak puas dengan kucing, nak juga anjing dibela di dalam rumah. Aa tu yang pelik tamak nih. Bukan kata tidak boleh bela anjing pada orang Islam, tetapi ada kegunaannya. Contohnya, nak jaga kebun, kita duduk rumah, kebun kita nun sana di dusun, takkan nak suruh anak kita duduk dalam hutan? Letaklah anjing, maka itu dibolehkan untuk dibela atas tujuan yang betul.

Dua-dua orang putih ke memang sayang anjingnya, orang Islam pula sayang kucingnya. Kene dah dengan tempat tu. Itu makanya bijaknya Allah. Binatang yang boleh duduk dalam rumah orang. Allah tak buat badak sumbu dalam rumah orang, gajah duduk dalam bilik, tido. Ha, orang tak buat gitu.

Disebut oleh ulama-ulama tafsir, binatang-binatang dibangkitkan di padang Masyhar, kemudia juga diadili oleh Allah. Supaya Allah melihat keadilan Allah bahawa binatan pun diadili. Kemudan ia dijadikan tanah. Pada masa inilah orang-orang kafir bercita-cita ingin menjadi tanah. "Lau kun taturoba" Andainya elok aku juga menjadi tanah macam binatang. Tak masuk neraka. Jadi, tidak ada binatang yang masuk di dalam syurga menurut pendapat yang sahih. Walaubagaimanapun, ada pendapat yang lemah yang mengatakan beberapa jenis binatang yang masuk di dalam syurga.

Tidak perlu berbalah mengenai perkara ini. Perkara yang khilafiyah. Yang kita perlu yakin, ada banyak binatang yang berada di dalam syurga. Kerana ia disebut di dalam hadis. Seorang laki-laki berkata "Ya, Rasulullah, saya ini minat bermain kuda. Maka, adakah di dalam syurga itu adanya kuda?" Nabi menjawabnya "Ya. Bahkan kuda itu boleh terbang" Menunjukkan di sini adanya kuda di dalam syurga. Melalui hadis inilah, dilukis kuda-kuda terbang di dalam dinding-dinding gereja. Kebanyakannya di Sepanyol. Jika di Rome, banyaknya lukisan Nabi Isa dengan Maryam. Di Sepanyol banyak gambar-gambar syurga. Di antaranya kuda putih yang terbang. Itu yang nabi sebut di dalam hadis. Kuda ada dua sayap yang boleh terbang.

Jadi, apa yang kita minat, binatang apa yang kita minat, ada di dalam syurga. Jika minat burung titit, mung masuk syurga, ada tak burung dalam syurga? Ada. Tetapi istimewa. Ada hadis lain yang mengatakan, kita melihat comelnya ayam itu, comelnya burung. Ayam itu bertanya semula kepada kita "Nak makan?"  Kita pun mengatakan "Nak". "Masak lagu mana?" tanyanya balik kepada kita. Kita pun jawab "3 Rasa". Kemudian, burung pun sendiri berguling-guling masuk dalam kuali dan menjadi makanan. Lalu ia kita makan. Di sini menunjukkan adanya binatang di dalam syurga.

Yang tidak ada di dalam syurga, benda-benda seperti hotdog.

52 comments:

  1. assalamualaikum. nak tanya, bolehkah kita bertemu kembali kucing peliharaan kita yang sudah mati di syurga nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi, tidak ada binatang yang masuk di dalam syurga menurut pendapat yang sahih. Walaubagaimanapun, ada pendapat yang lemah yang mengatakan beberapa jenis binatang yang masuk di dalam syurga. Tidak perlu berbalah mengenai perkara ini. Perkara yang khilafiyah.

      Delete
    2. diatas itu adalah perkara KHILAF-JADI X MENGAPA KLU NK BERBALAH/BERSELISIH PENDAPAT.. SEBAB TU DINAMAKAN KHILAF. sebab ianya pendapat.


      Ni pula sahih dlm alquran-
      Allah rewards believers by creating "whatever they wish" (Surat ash-Shura, 22; Surat al-Furqan, 16; Surat az-Zumar, 34). There, they have everything that their hearts want. In Surat al-Kahf, 35, Allah says that He will give believers more than they can desire or imagine, and that these blessings will be increased several-fold in Paradise.

      Doalah pada Allah s.w.t supaya dpt kita jumpa kucing kesayangan semula di syurga, doa sewaktu di dunia..jadi satu bentuk ibadah dan takwa kpd Allah dan YAKIN dgn janjinya. Kita pencinta kucing bermohon dan bermunajat.

      Usah susah hati dgn pendapat yg di anggap khilaf (lain ulama ckp lain sebab sekadar pendapat). Jgn plak kerana hal khilaf, peluang utk berdoa ni dilepaskan, bimbang menyesal.

      Yakin dgn janji Allah, dia memahami hati kita dan berjanji utk beri segala yg diminta bila dah masuk ke dalam syurga nanti.

      Berbaik sangka padaNya

      Delete
    3. Sy jumpa anak kucing 4 ekor tanpa ibu. Di tong sampah 3 minggu lepas. Sy bawa balik rumah. Belikan susu bagi dia.. Guna botol susu khas kucing yg sy beli di tesco kedai haiwan. Kucing2 tu semua dalam keadaan sihat sampailah setelah 2 minggu lebih bersama saya. Salah satu kucing tu secara tiba2 mcm hilang selera makan. Nama dia mok. Mungkin sebab dia gemok sikit dari yg lain. Mok ni sgt manja. Selalu dtg dekat saya. Lepas dia hilang selera minum susu. Dia banyak tido. Bila nampak saya dia akan dtg dan mengosok gosokan kepalanya di kaki saya. Saya dpt rasakan sesuatu yg tak kena dgn mok ni. Hari isnin sy nk bawa dia ke klinik haiwan tapi kawan sy ckp klinik haiwan yg sy nak pegi tu tutup kalau hari isnin. Jadi sy buat keputusan esok hari selasa sy nak bawak mok ke klinik haiwan. Sy angkat mok,sy tgk muka dia, sy bagitau dia esok sy nak bawak dia pergi klinik. Malam masa tido mok tgk je sy. Sy rasa ada benda yg tak kena. Esoknya pagi sy nampak dia terbaring mengerang kesakitan. Sy angkat mok dgn selembut yg mungkin. Sbb sy takut di sakit. Sy tgk muka mok Mok mengerang kesakitan. Masa tu berderai airmata saya tgk keadaan dia mcm tu. Mok mengerang panjang. Sy takut panik. Badan dia jadi lembik. Sy baca alfatihah depan dia dalam keadaan sy pun tgh menangis tgk dia macm tu. Akhirnya mok pergi tinggalkan sy dan adik beradik dia yg lagi 3 ekor tu. Dia pergi depan mata sy. Atas riba saya. Dan mengerang kesakitan. Sy tak akan lula sampai bila2. Sy sgt sedih allah je yg tahu. Ini pengalaman pertama sy. Sy sygkan mok. Berehat lah syg disana. Tggu sy di saya ya. Sy harap dapat jumpa mok lagi. Semoga mok lebih gembira di sana tanpa sy. Syg mok rindu mok

      Delete
  2. Sy baru kehilangan kucing kesayangan..kene langgar dgn kereta..sy berharap agar dipertemukn semula dgn kucing kesayangan sy nnt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedih sgt perasaan tu😭😭😭

      Delete
  3. Sy harap dpt jmpa kucing sy baru mati td ptg masa beranak :(

    ReplyDelete
  4. Sy sgt syg kucing....dah byk kucing sy pelihara...sy berdoa moga sy dpt berjumpa kembali dgn semua kucing peliharaan sy...sy percaya doa kucing dimakbulkan ALLAH.

    ReplyDelete
  5. Kucing kesayangan sy baru saja mati, rasa mcm susah nk percaya. setiap mlm tidur dgn saya. Manja n degil dia buat sy teringat2 kt kucing ni. Allah saja yg tahu perasaan sy skg ni. Semoga dpt berjumpa dgn kucing sy di alam selepas dunia. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama... Kucing saye pon baru mati 1 yg lalu.. Sedihnya ..saye nangis2 karna teringat comelnye dia

      Delete
  6. Terima kasih atas perkongsian. Sy pun baru kehilangan kitten mlm ni. Jmpa dia tiga mggu lpas dan bawak balik rumah family. Tp sy berkesempatan jaga dia sminggu je since kna balik. Mlm ni tetiba rasa rindu sgt mnta adik send gmbar dia. Tp dpat something yg lg mngejutkn, news yg dia baru mati... :'(

    ReplyDelete
  7. Terima kasih atas perkongsian. Sy pun baru kehilangan kitten mlm ni. Jmpa dia tiga mggu lpas dan bawak balik rumah family. Tp sy berkesempatan jaga dia sminggu je since kna balik. Mlm ni tetiba rasa rindu sgt mnta adik send gmbar dia. Tp dpat something yg lg mngejutkn, news yg dia baru mati... :'(

    ReplyDelete
  8. Sy pun baru kehilangan kucing beberapa ari lalu...rindu sgt ngn nakal dia, degil dia, manja dia....mudah-mudahan dapat ketemu dengan dia di alam sana nanti..insyaallah

    ReplyDelete
  9. Sy baru lepas kehilangan Oren, kucing yg kami bela selama 14 tahun. Perasaan sedih dia hanya Allah SWT yg tahu. Sebelum oren mati, mak sempat bagi salam pada oren, MasyaAllah, dia menyahut salam maknsy dan mengangkat kepala dia. In sha Allah, semoga kami dpt berjumpa kembali dgn oren kami yg kami sayangi di alam lain.

    ReplyDelete
  10. Saya baru kehilangan snoopy. Saya dpt kekuatan di sini. Semoga saya akan jumpa semua kucing kucing saya di akhirat. Terima kasih

    ReplyDelete
  11. Saya baru kehilangan kucing pada pagi ini , saya amat sayang pada kucing dan berharap akan berjumpa semua kucing2 saya yg telah mati di hari akhirat nanti . Bersemadilah dengan aman.

    ReplyDelete
  12. Kucing sy pegi serentak pagi td.. Bru smlm sy rakam video drg tgh bmain riang..drg tb2 pegi :(
    Allah je tw btapa hati sy spt separuh mati tgk mayat drg..mlm2 kl drg nangis xpuas main sy akan gilir2 dukung n dodoikan drg tdo..rindu pd mereka Allah saje yg tahu

    ReplyDelete
  13. Ahad lalu, anak kucing saya yang berumur 4 bulan hilang tiba-tiba tanpa dapat dikesan. Malam sebelumnya bukan main manja dan lincah lagi dia bergurau serta bermain. Selang sehari kemudian (selasa malam) saya menemui bangkai ibunya yang berumur 2 tahun lebih yang telah mati akibat dilanggar di depan rumah. Baru petang tadi saya usap-usap manja perutnya sejurus selepas memberi dia makan sebaik pulang dari kerja. . Ya Allah sedih teramat. 2 beranak pergi sekaligus. Belum pun puas lagi bersama dengan mereka. Sesungguhnya tiada yang kekal di dunia ini. Doa dan harapan ku agar ketemu lagi dengan semua kucing kesayangan di syurga mu yang kekal Ya Allah. In Shaa Allah. Amin...

    ReplyDelete
  14. Semoga saya juga bisa berjumpa dengan sahabat dan adek saya si Kuzing. Dia kucing hitam yang sangat baik dan manja. Dua tahun kebersamaan kami sekarang dia sudah pergi meninggalkan kami sekeluarga. Berharap Allah akan mempertemukan kami kembali di syurga. Mas sayang kuzing. Mas bahkan sampai hari ini masih meneteskan air mata karena kepergian kuzing. Doakan mas sayang di sini. We Love you Kuzing. We miss you sayang.

    ReplyDelete
  15. blog ni menemukan sy dgn pecinta kucing yg sama mengadu kesedihan setelah kematian haiwan yg disayangi... sama juga dgn sy..kematian Mokmok kamis malam jumaat lepas mmbuat sy rasa terkesan kerana hampir 10 tahun membela Mokmok .. dah mcm keluarga... adik beradik... jadi bila kehilangan dia 2 hari lepas... sy hilang semangat tiba2 dn mengenang kematian Mokmok.. Tapi.. saya percaya... dia dah kembali kepada Sang Pencipta yang Agung.. Saya pcaya Qada dn qadar.. dia lebih bahagia di sana... Allah pinjamkan pd sy utk sy menikmati dn mengenali ksih syg antara manusia dn haiwan..InsyaAllah.. kita pasti btemu di akhirat.. bahagialah kamu Mokmok di alam yang abadi... Salam sayang along untk kamu... Along tahu kamu bahagiaaa di sana... berehatlah sepuasnya sayang along.. smpai bjumpa lagi 1 masa nanti.. InsyaAllah...

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Akak ada kucing kampung. Ebish namanya. Tapi dah mati.
    Sempat bersama ebish tak sampai setahun. Dia yg sendiri datang kerumah kami masa masih kitten lagi.
    Sebab dia comel dan manja kami bela dia, sampai ke hari terakhirnya.
    Ebish mati sebab jangkitan kuman.
    Sampai sekarang kami sekeluarga masih tak lupa pada ebish, terutama bila melihat permainan dan tempat tidornya.

    Ebish nanti jumpa mama di 'sana' nanti ya! Amin...

    ReplyDelete
  18. Rohaya binti Sulaiman17 November 2017 at 23:37

    allahuakhbar...minggu lepas saya kehilangan lola xtau punca penyakit...baru seminggu mandulkan...minggu ni sawardi pulak...tak boleh beranak...sedih sangat...both of them sangat manja and sentiasa nak menempel dengan saya...tapi Allah sayangkan mereka...kumohon padaMu Ya Allah, temukanlah aku dengan mereka suatu ketika nanti...amin (T~T)

    ReplyDelete
  19. mudah2an kita dpt bertemu semula di akhirat dan hidup bersama2 dgn haiwan kesayangan kita semua selama2nya..jgn putus doa pada Allah..dia Maha Mendengar..aamin...

    ReplyDelete
  20. Tamtam saya baru meninggal harini (jumaat) Ya Allah tak tau nak cakap.. 11 tahun membela dia, 1 hari bersamaan 24 jam tu rasanya selalu bekepit dgn dia je, kecuali waktu mandi atau saya takde di rumah.. selebihnya selalu dgn dia je.. menangis dr pagi smpai ke malam xhenti2, tak ada pengganti mcm tamtam saya, korang yang bela kucing mesti faham perasaan dia kan? Sedih dia xtau nak cakap mcmana.. orang tanya sakit apa.. saya diam je sbb xterkata, bukak balik gallery hp tgk gambar2 dia, still ter-esak2.. kalau lah boleh tukarkan nyawa xnak bg dia rasa kesakitan tu, mmg nak mntak tukar nyawa.. paling sedih masa kita berdoa lepas solat, dia sanggup datang walaupun sedang tidur..dia akan datang duduk di riba saya ibarat “mengamin” kan doa saya.. setiap kali solat mesti dia mcmu..memori tu saya xakan lupa.. rindu dia xterkata.. rindu teman borak, teman bergaduh, teman makan, cuma tamtam sekor je yang tinggal.. saya dah xde kucing lg, nak bela kucing lain dah tak ada rasa nak tgk kucing lain lg.. sedihnya.. :(

    ReplyDelete
  21. Ya..faham sgt2...sya pun dah kehilangan ramai kucing2 sb sya mmg bela kucing byk..parsi dan kcing kmpung..yg sya selamatkn kna lanngar terok..tp minggu ni 2 ekor yg terbaru mati..1 asthma..1 FIP..paru2 berair..umur 8 bln..sya jaga cm baby.sangkar tpi katil sya..sejam sekali sya bgun wktu tu dia dh teroj..sya akn gosok.cuci hidung dia..sya tak prnah tinggal dia..klau kluar pun trpksa ja..dan mmg akn balik secepat mngkin..EL adalah kcing yg amat baik..msa dia nazak..sya nk solat mgrib..sya usap dia..sya bisik dia..kmi syg diaa..senang ja dia mati selepas lama sakit..Ya Allah sedihnya..tq Allah pinjamkan EL..8 bln..Dan juga yg lain2..byk mngajar sya erti ksh syg..sya rindu sgt pd EL dan semua..sya berdoa akn berjumpa dgn semuanya nnti di akhirat nnti....😢😢

    ReplyDelete
  22. sy pun sama.. semalam saya kehilangan kucing kesayangan sy.. amat pedih hanya Allah je thu.. dia mati kena langgar.. saya sempat bg makan n cuim dia.. satu family sy meratapi pemergiannya.. sayunya hati ni.. nak meneruskan hidup tanpanya.. semoga kita semua dpt bertemu semula haiwan pelihraan kita disyurga nnt.. kerena inshaallah.. disyurga nnt Allah makbulkan segala permintaan kita..

    ReplyDelete
  23. Masya Allah.... Alhamdulillah persoalan sy sdh mndpt jwpan..

    Ari isnin mlm lpas azan isyak, bby kcing sy mati ..sedih smpai saat ni... Dia lah y plg baik, slalu ikot sy, y plg rindu time smyg dia akn dduk sebelah n dia xakn kcau ..time sy buat assg dia akn dduk atas riba ..Allahu rindu nya. Tp sy bsyukur sy ada bsama dia time skaratul maut dia.. Madya Allah senang dia p...walaupun ksakitan tu hnya dia y rsa...sblom dia p dan lg dia meaw sekali cm bg tau y dia akn p.. Alhamdulillah dia dh slamat dgn izin Allah...Allah sygkn dia.. Rindu moneey

    ReplyDelete
  24. Kucing sy paling Comel paling manja paling baik telah pergi Tinggalkan sy x sampai 24 jam.sy reverse x nampak dia Dan selalunya tiap2 Kali nak klua mesti sy pastikan x ade kucing bwh kereta.tp semalam sy betul2 terlupa.sy bawak pergi klinik Dan mati disana.tiap2 malam sy akan Bermain dgn dia.tp mlm td Dan mlm2 seterusnya SY tatau nk jalani hari2 sy mcmana.....Doakan sy kuat menerima takdir Allah ni...Dan sy amat2 berdoa Semoga Allah akan menemukan Kembali sy dengan semua kucing2 yg SY Pena pelihara....Sakitnye Rasa nak melalui semua ini......Comel maafkan kakak.....Rindu Pada awk sangat².

    ReplyDelete
  25. Saya baru kehilangan kucing saya malam td.
    Sebenarnya kucing tu kami kutip. Kami dpt dia dlm keadaan mata yg sakit. Kecik. Sorang2. Ibarat baru lepas kena tinggalkan dengan ibu dia. Kami jaga dia hampir 3 bulan. Puasa pertama,adik saya call dlm pkl 1230pm nangis2, cakap ona kena langgar. Rahang patah. Saya meraung Allah je yg tahu. Ona kucing yg manja. Nakal. Suka main2. Kuat makan. Terus bawak ona pergi 3 vet. 1st vet xboleh buat. 2nd vet hanya mampu xray. 3rd vet dia cakap boleh operation costing 4-5k. Saya cakap, takpa doktor. Proceed je asalkn my baby ok semula. Tp xboleh operate, kena tunggu bengkak dlm mulut dia heal. Rahang bawah patah, bawah lidah bengkak jadi saluran nak masuk mknn susah. Lepas balik je dari vet. Dia keluar dari bekas lemah longlai. Badan kurus. Saya masak air sebb nk lap darah kt hidung dia *sambil nangis2. Lepastu syringe kan air 2 titik ,dia menggelepar. Punya susah dia nak telan. Dia dah tak bermaya. Saya pelukkk dia. Saya cakap, ona akak minta maaf tak dpt nak jaga ona betul2. Tapi akak cuba selamatkan ona. Tapi kalau ona nak tinggalkan akak. Akak redha.Mata dia bulat tenung mata saya seakan tahu dia nak pergi. Saya cakap. Ona kuat. Ona baik. Akhirnya ona pergi atas riba saya buat kali terakhir. Saya menangis seakan nyawa saya sekali dia bawak pergi. Sebaknya tak terkata. Allah je yg tahu. Walaupun tengah typing ni, tersedu2 tak terkata. Semoga ona bahagia dekat Alam sana. Akak sayang Ona dunia Akhirat :'(. Semoga kita jumpa di syurga Allah swt.

    ReplyDelete
  26. Saya baru td kehilangan anak kucing.nama jojo putih gebu bulu tebal.ari ni 9hb 6,2018 pukul 9.43mlm,jojo pegi selamanye dpn mata sy.dia baik nakal comey dgr ckp suke gurau lincah aktif.puncanye dia xde selera mkn.demam. sy bgkus bdn dia sbb dia demam.tdo ngn sy.dia xnk mkn, hidu hidung kuat,tp bila bg mkn, dia nk kunyah lps hidu, dia xnk.dia kecik lg, bru 500gm.sy jmp dia kat umh sbb dia dtg ikut duk bwh kete.smp2 umh,dia dh ade dr bwh tayar.jd, sy bela la jojo.bru nk msuk 3 bln.dia hlg ibu.mgkin x ckup zat.cpt sgt Allah amik jojo.sy redha walaupn tgh menaip ni pn sy nangis.biasa blk keje, jojo akn tggu, nmpk kete sy luar pgr, mesti dia panggil dh.xtau nk lalui mcm mn isnin ni pegi keje dia x ikot dh x tggu dh time blk keje. hrp sy akan jmp jojo kat akhirat kelak.hrp jojo doa utk ibu kat dunia ni ye.ibu sedih seksa tgk jojo nk ilang nyawa td.ibu syg jojo sgt2.skrg nangis je lg. xleh tdo kenang ke jojo.ibu x sempat nk beraya ngn jojo.jojo meninggal mlm ramadhan.hrp ibu dpt lalui ari2 tanpa jojo.syg jojo sgt2

    ReplyDelete
  27. Saya baru td kehilangan anak kucing.nama jojo putih gebu bulu tebal.ari ni 9hb 6,2018 pukul 9.43mlm,jojo pegi selamanye dpn mata sy.dia baik nakal comey dgr ckp suke gurau lincah aktif.puncanye dia xde selera mkn.demam. sy bgkus bdn dia sbb dia demam.tdo ngn sy.dia xnk mkn, hidu hidung kuat,tp bila bg mkn, dia nk kunyah lps hidu, dia xnk.dia kecik lg, bru 500gm.sy jmp dia kat umh sbb dia dtg ikut duk bwh kete.smp2 umh,dia dh ade dr bwh tayar.jd, sy bela la jojo.bru nk msuk 3 bln.dia hlg ibu.mgkin x ckup zat.cpt sgt Allah amik jojo.sy redha walaupn tgh menaip ni pn sy nangis.biasa blk keje, jojo akn tggu, nmpk kete sy luar pgr, mesti dia panggil dh.xtau nk lalui mcm mn isnin ni pegi keje dia x ikot dh x tggu dh time blk keje. hrp sy akan jmp jojo kat akhirat kelak.hrp jojo doa utk ibu kat dunia ni ye.ibu sedih seksa tgk jojo nk ilang nyawa td.ibu syg jojo sgt2.skrg nangis je lg. xleh tdo kenang ke jojo.ibu x sempat nk beraya ngn jojo.jojo meninggal mlm ramadhan.hrp ibu dpt lalui ari2 tanpa jojo.syg jojo sgt2

    ReplyDelete
  28. Sy pon kehilangan kucing yg pling mnja & syg dgn sy OTTO..Kucing buangn yg xde tuan dr kecik tdo dpn umh sy beberapa hr..Selama 5 bln lbh sy membela & menjaganya dgn penuh kasih syg..Bila sy ddk,dia trs naik ats riba sy smpi tertido..Bila sy baring,dia trs baring bwh lengan sy..mungkin dia sdh anggap sy mcm ibu dia..OTTo kucing yg nakal & aktif..Tp tiba2 dlm ms seminggu lbh sebelum dia pergi dia jatuh sakit,xnk mkn minum,demam pns,muntah2..sy beri jgk ubat demam & antibiotik tp x baik jgk..Kami bwk g klinik terpksa tinggalkn OTTo dlm beberapa hr sbb doc nk masukkn air dlm bdn dia yg da lemah sgt..Ptg klinik kol rpy dia positif Virus Parvo iaitu sejenis virus pembunuh yg tiada penawarnya..Doc x sempat nk masukkn air dia da xde..Rs rs sgt kesal dn bersalah kalo la sy vaksinkn OTTo awal2 mungkin dia hidup lg..sbb utamnya kucing ug xde vaksin senang akn dpt jangkitan virus ni..Lps dpt tau yg OTTo da xde mmg menangis gils sy..sedih teramat sedih..Yela kucing yg pling mnja dgn kita dn peneman ketika kita sunyi diumh da xde wt selamanya..Esoknya kami pergi klinik semula amik mayat OTTo bwk blk then tanam kt blkng umh..Smpi skrg sy sgt sedih mengenangkn siOTTo tu..Mungkin semua ni sdh mmg ditakdirkn utk OTTo pergi..Semuanya hnya tinggal kenangan utk sy..😢
    Nasihat sy pd pencinta kucing disne sebaik-baiknya Vaksinkn la kucing kesayangn anda klo xnk virus ni berjangkit pd kucing anda..sbb klo da positif Virus ni peluang utk hidup sgt tipis..
    OTTo aku akn sentiasa menrindui kau & berdoa moga dpt berjumpa semula dgn kau diakhirat dan di syurga lg nnti Insyaallh..amin..Aku takkn lupekn ko smpi bila2 OTTo..😢😭 (18.1.2018-10.6.2018)

    ReplyDelete
  29. Selamat tinggal romeo. Jumpa dia dah mati ptg smlm

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. Ahad lepas 22july baby nampak lemah, bawak g private vet clinic, checked red blood kt microscope dh attack dg parasites. Admitted utk doc monitor dg bg ubat. Sambil sy brdoa agar baby sembuh pulih.
    Semalam pagi2 lg dpt call dr klinik baby dh mati x dpt diselamatkan. Adeeeh sedihnya! Xsempat nk peluk cium baby buat kali terakhir ketika masih brnyawa.
    Baby semasa hidup sgt manja. Suka gigit2 manja tgn. Suka brgurau. Sgt aktif. Sgt comel. Hmmm, x sangka baby pergi secepat ini.
    Ptg 23july2018 baby disemadikan di bawah pokok. Moga bertemu baby di alam kekal syurga akhirat. Aamiin yra

    ReplyDelete
  32. Saya baru kehilangan anak kucing pagi ni...Bella baru berusia 4 bulan...anak kucing paling manja sentiasa bersama..pagi ni dia keluar dan tak balik dah..sayang Bella..tak puas bermain, bermanja dgn dia...maafkan omma ya Bella sbb lepaskan Bella pagi tadi...sayang Bella, rindu Bella...srmoga kita jumpa di akhirat nanti...nak peluk nak cium....sayanggg Bella

    ReplyDelete
  33. sy pun baru kehilangan kucing malam sabtu.. sayang.. kakna rindu sayang.. kenapa pergi cepat sangat.. kakna tak puas lagi nak main main dengan acik.. balik sekolah, muka yg kakna hadap ialah acik dulu.. acik tunggu kakna depan pintu.. kakna rindu acik sangat sangat.. rindu acik sangat sangat.. siapa yang jahat sangat langgar acik.. ya allah.. walau seberapa kucing yg ada dlm dunia ni, takkan tetap sama dengan acik.. acik lain dr yang lain.. kakna nak acik.. kakna rindu.. semua bayangan acik masih ada dlm ingatan kakna.. acik tak pergi depan mata kakna.. kakna kat pahang, acik dekat kl.. bukan kakna yg ada waktu acik kena tanam.. kakna taknak jasad acik terseksa lambat nak tanam.. kakna sayang acik.. acik ingat waktu acik nak cari girlfriend? kakna yang temankan acik.. acik dah besar.. malam ahad kakna balik pahang, malam sabtu acik kena langgar.. kalau kakna tahu nak jd macam ni, kakna tak balik pahang.. kakna jaga acik dekat rumah.. macam baru semalam acik guling guling depan kakna.. macam baru semalam kakna cium peluk acik.. acik dah takde.. kakna rindu sangat sangat.. org yang tak pernah jaga kucing takkan pernah faham perasaan ni.. sayang acik..

    ReplyDelete
  34. sy pun baru kehilangan kucing malam sabtu.. sayang.. kakna rindu sayang.. kenapa pergi cepat sangat.. kakna tak puas lagi nak main main dengan acik.. balik sekolah, muka yg kakna hadap ialah acik dulu.. acik tunggu kakna depan pintu.. kakna rindu acik sangat sangat.. rindu acik sangat sangat.. siapa yang jahat sangat langgar acik.. ya allah.. walau seberapa banyak kucing yg ada dlm dunia ni, takkan tetap sama dengan acik.. acik lain dr yang lain.. kakna nak acik.. kakna rindu.. semua bayangan acik masih ada dlm ingatan kakna.. acik tak pergi depan mata kakna.. kakna kat pahang, acik dekat kl.. bukan kakna yg ada waktu acik kena tanam.. maafkan kakna sayang.. kakna taknak jasad acik terseksa lambat nak tanam.. kakna sayang acik.. acik ingat waktu acik nak cari girlfriend? kakna yang temankan acik.. acik dah besar.. malam jumaat kakna balik pahang, malam sabtu acik kena langgar.. kalau kakna tahu nak jd macam ni, kakna tak balik pahang.. kakna jaga acik dekat rumah.. macam baru semalam acik guling guling depan kakna.. macam baru semalam kakna cium peluk acik.. acik dah takde.. kakna rindu sangat sangat.. org yang tak pernah jaga kucing takkan pernah faham perasaan ni.. sayang acik..
    lepasni siapa yang nak dgr kakna luahkan perasaan? dengan siapa kakna nak main kejar kejar tali.. dengan siapa kakna nak main lari lari bila kakna acah acah nak tangkap acik.. acik special.. acik tak suka org peluk, tak suka org manja manja dgn acik... tp bila tidur, bila pagi acik yg datang sendiri manja manja dgn org.. kakna selalu usap usap kepala acik before kakna tidur.. ataupun kakna akan usap usap kepala acik sampai acik dah betul betul tidur.. kakna rindu sayang sangat sangat.. Ya allah jagakan lah acik untuk aku ya allah.. mungkin acik dah bahagia di atas sana.. sayang..

    ReplyDelete
  35. Sy pun baru kehilangan kucing semlm, sedihnya x dpt digambarkan. 2 tahun bersamanya mberikan memori y cukup brmakna, sy puas hati mnjaga n mberi ksh syg spenuhnya.harap dia hadir disana nnt dgn izinNya insyaallah

    ReplyDelete
  36. Sy pun baru kehilangan kucing semlm, sedihnya x dpt digambarkan. 2 tahun bersamanya mberikan memori y cukup brmakna, sy puas hati mnjaga n mberi ksh syg spenuhnya.harap dia hadir disana nnt dgn izinNya insyaallah

    ReplyDelete
  37. Hari sy kehilangan kembang@kucing kesygngan sy..selama 13 tahun dia brsama hari ni dia pulang kmbali kph Allah maha pencipta segala makhluk..sedih yg teramat sedih.hanya tuhan je yg tahu hati dan perasaan ni.lemah semangat d buatnya..mcm mna pun sy redha dgn ketentuan ilahi.. 😭😿

    ReplyDelete
  38. Anak call tadi bagi tau kecik dah takde. Semalam tak boleh jalan, hari ni bawa ke klinik,patut esok bawa semula tapi perancangan Allah, kecik dah pergi, tadi sebelum pegi kerja sempat pegang lepas tu usap air mata dia,rupanya itulah last jumpa kecik. Kecik pergi sempena hari Araffah. Rindu sangat dengan dia...semoga berjumpa disana. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  39. Saya baru kehilangan kucing(anak living betina) waktu pegi sklh tgk kat sangkr Dia dh xde. .Badan penuh semut api ..Saya sedih sgt sebab Allah hadirkn dia dlm hdup sy cuma 2 mnggu . Org buang dia kt rumah sy dlm keadaan dubur dia tklua ..Bdrh²..sy xsggp tgk dia skit..sy bwk pegi klinik haiwan ..Untuk pmbdhn.. Bila slesai bdah sy doa yg dia smbuh ..Sbb Doc kata tkut dia xsdr lps operation..esk tu tgk dia sedar alhamdulillah. .Dia mkn byk ,mnum smua dye boleh. . Tbe² bbrp hri tuu mlut dia brbuih ..Dia xbleh mkn mnum ..Dia muntah²..jadi sy Search macam² cmne nk smbuhkn Dia ..Salah satu cara bg Air bersih.. Sy bg guna picagari. .Alhamdulillah dia dpt mnum sikit . Stiapkali mnum dye mnth ..Balik Dari sklh ..Sy tgk telinga dye..kotor penuh taik telinga Dan habuk jadi sy bersihkn ..Guna tisu basah ..Smbil2 Tu sy bkk ayt alquran biar dia tenang ..Xsngka hritu hari last sy dgn dia ...Allah ..Tolonglah makbulkn doa²kita supaya dpt bjumpa smula Dgn kucing /haiwan yg kita pelihara. .Amin ..Allah maha besar . Xde yg mustahil bagi Allah..

    ReplyDelete
  40. Sy baru kehilangan kucing pg tdi. Sy tlanggar dia. Sedih nya. Patut la smlm dia beriya2 usap pipi sy..duduk dekat2 sy.. anak2 pun sedih.. walau baru bsama kami x smpai 2 bln tp rasa spt dh btahun sama ng oreo...dh jd cm kuarga.
    😭😭😭😭😭😭😭😭😭

    ReplyDelete
  41. Yeke anjing masuk syurga saya tak percaya

    ReplyDelete